03
-
06
-
2024
5 minuten
leestijd

Hoe ga je om met zorgverleners als je endometriose hebt?

Omdat de symptomen van endometriose zo sterk uiteenlopen, is het belangrijk om samen met een specialist op zoek te gaan naar een behandeling die werkt voor jou. Voor sommige patiënten is pijnstilling voldoende, andere kiezen voor een hormoonbehandeling of een operatie. Samen met een specialist beslis je welke oplossing op de lange termijn de beste keuze is. En hier kun je zelf actief aan bijdragen!

Bij Femme UP begrijpen we maar al te goed dat medische consulten niet leuk zijn en dat je daar best tegenop kunt zien. Daarom geven we je in dit artikel tips over het omgaan met zorgverleners, en leggen we je uit wat je zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je de zorg krijgt die je verdient!

Je voorbereiden op een medisch consult

Een belangrijke tip van ons: het is verstandig om je thuis in alle rust voor te bereiden op een medisch consult. Wellicht heb je informatie van het ziekenhuis of de arts gekregen. Soms vind je het antwoord op je vragen in een patiëntenbrochure, maar soms ook niet. Je komt goed voorbereid op je afspraak als je je ingelezen hebt en al je vragen genoteerd hebt. Het is namelijk belangrijk dat je goed begrijpt wat er gaat gebeuren en waarom, voordat je een goede beslissing kunt nemen.

Tips voor tijdens een medisch consult

Zie je er tegenop om naar een afspraak te gaan? Neem dan iemand met je mee naar het gesprek met je zorgverlener. Een familielid of vriendin zorgt voor steun en kan je helpen om dingen beter uit te leggen als je dat zelf lastig vindt. Twijfel je achteraf ergens over? Dan kun je terugvallen op deze persoon, die het wellicht beter heeft onthouden.

We merken soms dat mensen terughoudend zijn in het delen van informatie en er vanuit gaan dat de arts bepaalde klachten of ervaringen aanneemt als logisch. Bedenk dan dat endometriose een aandoening is waarbij niet iedereen dezelfde klachten heeft. Dat het soms lastig in te schatten is of je iets wel of niet moet aangeven, begrijpen we helemaal, maar het is voor de zorgverlener essentieel en waardevol dat je informatie deelt. Niet alleen over je klachten, maar ook over je persoonlijke voorkeuren. Alleen dan krijg je de beste behandeling voor jouw situatie en klachtenpatroon.

Neem bedenktijd en overleg met je naasten

Haatige spoed is zelden goed, en als het niet noodzakelijk is hoef je ook geen overhaaste keuze te  maken. Zet na het gesprek de behandelmogelijkheden voor jezelf op een rij en neem de tijd om een keuze te maken. Er is vast iemand in je directe omgeving met wie je de voor- en nadelen kunt bespreken.

Het kan ook helpen om het gesprek aan te gaan met lotgenoten. Zij kunnen je vertellen wat je te wachten staat en hoe zij een bepaalde behandeling ervaren hebben. Heb je nog vragen aan je zorgverlener? Een extra afspraak is gauw gemaakt! Je ziet het, er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken. Het belangrijkste is dat je voor jezelf goed inzichtelijk hebt wat de mogelijkheden zijn en een weloverwogen keuze maakt.

Wat als je twijfelt over de diagnose of het behandelplan?

Het kan helaas voorkomen dat je niet tevreden bent over je zorgverlener. Je kunt dit in een gesprek met de zorgverlener aangeven en samen proberen tot een oplossing te komen. Blijf je twijfelen over de diagnose of het behandelpan? Dan kun je een second opinion aanvragen. Het beste moment om dit te doen is als alle onderzoeken zijn verricht, alle uitslagen bekend zijn en het behandelplan is doorgenomen. Bij een second opinion zal een tweede, onafhankelijke arts alle informatie doorlezen en de diagnose of het behandelplan beoordelen. De tweede arts neemt de behandeling niet over, je eigen zorgverlener blijft de hoofdbehandelaar. Voel je niet bezwaard om een second opinion aan te vragen, uiteindelijk gaat het om jouw gezondheid!

Wil je een second opinion aanvragen? Je zorgverzekeraar kan je vertellen of de second opinion vergoed wordt en of er aanvullende voorwaarden zijn. Om een second opinion te laten uitvoeren, moet je de tweede arts toestemming geven om je medisch dossier in te zien. De aanvraag zelf loopt via je zorgverlener. Je behandeld arts geeft je een verwijzing en daarna mag je zelf bepalen door welk ziekenhuis of  welke specialist je de second opinion wilt laten uitvoeren. Je behandelend arts of zorgverzekeraar kan je hierin advies geven. Als je die stap te groot vindt, staat het team van Femme UP voor je klaar! We geven je graag advies in een call met een van onze experts.

Een klacht melden over een zorgverlener

Natuurlijk hoop je dat het niet zo ver komt, maar als een gesprek met je behandelaar de problemen niet oplost, kun je overwegen om een klacht in te dienen tegen de zorgverlener. Het Landelijk Meldpunt Zorg adviseert en geeft informatie over hoe je dit het beste aan kunt pakken. De klacht lossen ze niet op, maar ze geven je wel waardevolle informatie en tips.

De beste behandeling voor jou

Na het lezen van het artikel weet je wat je zelf kunt doen om samen met je zorgverlener de beste behandeling te vinden in jouw situatie. Je draagt hier zelf actief aan bij door open in de communicatie te zijn en je verwachtingen en wensen uit te spreken. Zo kun je samen met je zorgverlener op zoek gaan naar wat jij nodig hebt.

Als je vragen hebt en je wilt graag van gedachte wisselen met een medisch specialist, kun je ook een call inplannen met een van onze deskundigen. Zij bieden je een luisterend oor en geven je tips en advies over endometriose, maar ook over het omgaan met zorgverleners.

Praat met professionals over vrouwengezondheid

Hulp, begeleiding of raad nodig bij hevige pijn? Onze medisch experts zoeken graag met je naar oplossingen.